Round & Round - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yentle Gootjes - WaarBenJij.nu Round & Round - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yentle Gootjes - WaarBenJij.nu

Round & Round

Door: Yentle

Blijf op de hoogte en volg Yentle

12 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Zoals geheel volgens de lijn der verwachting schrijf ik bijna nooit een blog. Maar beter iets dan niets!

Het voelt alsof ze alweer een eeeeuwigheid weg zijn, maar het was echt super super leuk met iedereen. Vandaag 1 maand geleden is Merel aangekomen met Dennis. Die vrijdag kwam Nina. We hebben echt heel erg veel leuke dingen gedaan. We zijn namelijk naar Pepperpot (plantage) gefietst, naar de dierentuin geweest, lekker veel gezwommen (bij krasnapolski, zin en recidence in), zij zijn nog met zijn 3e naar Berg en Dal gegaan, met Merel en Dennis en de rest van heel prinsesestraat 23 en 31 hebben we een super leuke dolfijnen tour gedaan waarbij we ook naar het Braamspunt gegaan zijn, we zijn gaan stappen in de Havanna, we hebben op een partybus gestaan en we hebben heerlijk gegeten. De laatste dag zijn Nina en ik ook nog met Iris (die toen net was aangekomen), Mees en Diererik naar Parbo Night gegaan, de 60ste verjaardag van Parbo Bier! Ook dat was echt heel tof, het was namelijk gewoon nog iets van 27 graden midden in de nacht, en daar sta je dan buiten op een festival alsof je op Mysteryland staat. Het was echt vakantie! Ook voor mij! Super super leuk!
Dinsdag 20 en woensdag 21 oktober zijn we naar Santigron gegaan. We gingen uiteindelijk met een heel groep. Wij vier en Astrid, Babet, Liesbeth, Merel, Anne-kari, Quin en Maarten. Het was echt een trip waarbij je ging kijken naar hoe het marronen volk leeft en hoe alles in zijn werking gaat in een binnenlands dorp. Het was heel bijzonder om te zien. Ook omdat (wat ik later ook nog heb gezien in Witagron, een dorpje dat veel verder de jungle in ligt) alles niet meer zo ouderwets gaat. Zo loopt er zo nu en dan ook iemand langs met een mobiele telefoon, en heeft Bouterse een huge ass TV geschonken aan het dorp.Maar daar in tegen was er ook een vrouwen huis waar alle vrouwen die ongesteld waren in moesten zitten, en waren er bijvoorbeeld 'ere' huisjes voor slangen die famillies lastig vielen. Het was ook niet zo heel ver weg van Paramaribo wat ons al wel wat verbaasde. Uiteindelijk hebben we in ieder geval een heerlijke trip gehad. Ook al zat het personeel daar van de huisjes een beetje tegen en mochten we bijvoorbeeld ineens geen sterke drank drinken (no spang, we hebben niet geluisterd) hebben we echt een heerlijk weekend gehad. Een nacht vol vies en lekker, levend kwartet, omgekeerd verstoppertje en al van dat soort gekkigheid. Het was heel fijn!

Nina en ik hadden het zelfs zo leuk en druk dat we na een dag of 5 maar bedachten dat we maar een avondje moesten gaan kletsen omdat we elkaar gewoon bijna nog niet 'echt' gesproken hadden!

Daarna heb ik weer een weekje gewoon stage gelopen, en toen kwam Stef. Het was sowieso al gewoon heel fijn om hem weer even te zien. Het is heel gek omdat je hier een soort van 'nieuw leven' opbouwt, en daar komen dan zo een paar mensen van je oude leven ingewandeld. Dan hoop je heel hard dat, dat allemaal past, maar dat was gelukkig ook zo! Stef en ik zijn meteen naar de Voltzberg & Releighvallen gegaan. Dat was geen trip waarbij je dus echt stammen zag, maar echt een jungle/natuur trip. De eerste dag was volledig reizen, 4 uur met de auto en 5 uur met de boot.. waarbij we wel idioot vaak de boot uit moesten om de boot verder te duwen omdat het hier droge tijd is en het water erg laag staat. De tweede dag hebben we veel gerelaxed en zijn we toen naar de releighvallen gelopen, dat is maar een uurtje heen en een uurtje terug. Ondanks dat er niet extreem veel water was, was het wel heel erg mooi!
De derde dag zijn we de Voltzberg gaan beklimmen, en dat is nog wel een pittig stukkie. Vanaf dat je écht aan de voet staat is het een halfuurtje omhoog en een halfuurtje omlaag, het is alleen wel 3 uur lopen om daar te komen, en dus ook weer 3 uur terug (omhoog-omlaag-omhoog-omlaag). Maar wát een uitzicht daar boven op die berg! Was echt heel leuk om gedaan te hebben!
Verder hebben ook Stef en ik nog leuke dingen gedaan, weer een dolfijnentourtje met Marlieke en haar ouders erbij, een bustour, lekker zwemmen, fort zeelandia, de diertentuin, lekker souvenirs shoppen, havanna, uiteten een en al gezelligheid.

En dan is het ineens even heel kut als ze weer weg zijn! Moest er deze week echt weer even in komen! Ik heb nu nog (maar) 4 weken stage voor de boeg, 1 week CURACAO (want jaaaa daar gaan Marlieke en ik heen!) en dan nog 2 nachtjes Paramaribo en naar huis.
-time flies when you're having fun-

Omdat ik zo vet lang geen blog geschreven heb, heb ik nog wel meer leuke dingen gedaan:

-Op mijn super brakke dag na mijn eerste avondje Havanna super gezellig (en ziek) naar colakreek gegaan met Marit, Maartje, Marlieke, Verne, Cindy & Micheal. Letterlijk gewoon een dagje zwemmen in 'cola water'. Heel chil.
-Dare 2 Festival, een heel nice festival met een super mooi uitzicht over de Suriname rivier. Leuke mensen, leuke muziek.
-Salsa lessen! Ik heb mijn 8 (7) Salsa lessen erop zitten! Het was behoorlijk pittig als je het mij en Claartje vraagt, maar we hebben wel gelachen!
-Maronnen festival. Ik heb samen met Anuska de kinderen van mijn stage meegenomen naar het maronnen festival in de Palmentuin. Dat was echt heel leuk om te zien, heel traditioneel allemaal. Vaak hadden hele families dan kleren aan van dezelfde stof, heel tof. En het hoogtepuntje: -eindelijk- leuke enkelbandjes!

Waarschijnlijk vergeet ik nog de helft maar dat is oké.

Mijn lieve vriendinnetjes Astrid en Babet zijn ondertussen alweer 3 weken naar huis, heeel stom!
En deze dinsdag gaan Claartje, Iris, Arlinde en Aniek naar huis. Zo raar dat het dan ooit was 'Hoi, hoi, leuk om jullie te ontmoeten, wij blijven hier 3 maanden' en die mensen gaan dan nu gewoon naar huis..

Gelukkig word 'ons' huis ook steeds weer gevuld met nieuwe hele leuke mensen, en zijn er ook nog genoeg die wel blijven, maar van ons 'groepje van eerst' zijn we alleen Marlieke, Cindy en ik nog over straks!

Goed, zo is iedereen weer een beetje up to date en kan ik dit later ook weer terug lezen dan weet ik ook nog een beetje wat ik gedaan heb.

Heeeele dikke kus,
Yentle

ps. Super mega thanks voor de mensen die me af en toe een berichtje sturen en checken hoe het met me gaat, i appreciate it.

  • 13 November 2015 - 18:09

    Merel:

    Het was geweldig yen! Leuk geschreven.
    Wil nog steeds terug.
    En ik vind het overigens wel tijd geweest dat je thuis komt!

  • 13 November 2015 - 20:07

    Bianca:

    Ontzettend leuk geschreven mop. zal blij zijn als je weer bij ons bent,
    Maar geniet nog even van deze belevenissen. hou van je mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Yentle

Actief sinds 01 Sept. 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 3105

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

25 Augustus 2015 - 24 December 2015

Paramaribo

Landen bezocht: